Jom Kippur oraz Aszura w sunnickiej i szyickiej tradycji

Jom Kippur oraz Aszura w sunnickiej i szyickiej tradycji

Pod koniec października w rzymskim kalendarzu, którym obecnie posługujemy się powszechnie, przypada święto żydowskie Jom Kippur wyznaczane przez żydowski kalendarz na 10. dzień miesiąca tiszri oraz muzułmańskie święto Aszura, które w muzułmańskim kaledarzu datowane jest na 10. dzień miesiąca muharram. W bieżącym roku Jom Kippur Żydzi zaczęli świętować 18 września wieczorem, a od dzisiejszego wieczora, po zachodzie słońca 20 września muzułmanie rozpoczynają obchody święta Aszura.

Nazwa święta Aszura pochodzi od liczebnika dziesięć (ar. aszra), czyli nie wiele nam mówi o celebrowanej treści. Według tradycji sunnickiej Muhamad po przybyciu do Medyny zaobserwował poszczącą wspólnotę żydowską. Gdy zapytał o powód postu, miał usłyszeć, że czynią tak na pamiątkę dnia, w którym Bóg uchronił Mojżesza od wroga, od faraona czyhającego na jego życie i na życie narodu żydowskiego. Muhamad odpowiadając Żydom, że muzułmanom jest bliżej do Mojżesza niż im, nakazał wspólnocie muzułmańskiej pościć w ten dzień. Później gdy miesiącem postu został ramadan, obowiązek postu w Aszura został zniesiony, ale jest do dzisiaj zalecany w islamie sunnickim.

Szyici z kolei zupełnie inaczej przeżywają ten dzień. Post - z tej racji że w całym islamie nie ma on charakteru pokutnego czy żałobnego, ale jest praktyką wyrażającą wdzięczność Bogu za Jego łaskę - jest u szyitów zakazany tego dnia. 10. dnia miesiąca muharram zginął bowiem w bitwie pod Karbalą Husajn, wnuk Muhamada, a syn Alego, którego zwolennicy dali początek nurtowi szyickiemu w islamie. Ten dzień jest zatem przez szyitów przeżywany jako dzień lamentu i płaczu nad męczeńską śmiercią syna Alego oraz wspominania jego męstwa i poświęcenia.